هرچقدر هم مراقب باشیم، به احتمال زیاد بد‌افزارها و ویروس‌ها به کامپیوتر ما راه پیدا می‌کنند. برای برخورد با ویروس یا بد‌افزار می‌توانید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید اما در این مطلب می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که از بین حذف، پاک‌سازی و قرنطینه کدام روش بهتر است.

پاک‌سازی ویروس

اگر سیستم شما آنتی‌ویروس و سیستم امنیتی مناسبی داشته باشد، پس می‌تواند در وهله‌ی اول از ورود و نفوذ ویروس به سیستم جلوگیری کند. به عنوان اگر آنتی‌ویروس مناسبی مورد استفاده قرار بگیرد، در صورت دانلود یک برنامه‌ی حاوی بد‌افزار، قبل از نصب با پیام هشدار مربوط به ویروسی بودن برنامه‌ی موردنظر روبرو می‌شوید.

اما اگر حین نصب وجود ویروس تشخیص داده نشود، بعد از نصب برنامه‌ی موردنظر یا باز کردن فایل Zip حاوی ویروس احتمالا با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوید. در این زمینه می‌توانیم به نشانه‌های مختلفی از کند شدن سیستم تا افزایش مصرف اینترنت اشاره کنیم. در این شرایط، باید ابتدا آنتی‌ویروس سیستم را آپدیت کنید و سپس کل محیط سیستم را اسکن کنید تا ویروس و بدافزارهای موجود در کامپیوتر پیدا شوند. گاهی اوقات فایل یا برنامه‌ی حاوی ویروس اهمیت زیادی برای شما دارد و به همین خاطر می‌خواهید با پاک‌سازی این فایل‌ها، به استفاده از آن‌ها ادامه دهید.

واقعیت این است که آنتی‌ویروس به‌ندرت می‌تواند فایل موردنظر را بدون حذف کردن، پاک‌سازی کند. به همین خاطر در بیشتر مواقع چاره‌ای جز حذف کردن این فایل‌ها ندارید.


اولین قدم برای امنیت استفاده از ویندوز اورجینال


قرنطینه‌ کردن ویروس

بعد از پیدا شدن ویروس توسط آنتی‌ویروس، احتمالا با گزینه‌ی مربوط به قرنطینه کردن آن روبرو می‌شوید. اما یک ویروس چگونه قرنطینه می‌شود و اصلا چنین کاری چه فوایدی دارد؟

در این مورد می‌توانیم به ویروس کووید ۱۹ اشاره کنیم که وقتی کسی این ویروس را دریافت می‌کند و بیمار می‌شود، باید خود را قرنطینه کند تا ویروس به دیگر افراد سرایت نکند. همین موضوع برای ویروس‌های کامپیوتری هم صدق می‌کند. به عبارت دیگر، قرنطینه کردن ویروس به معنای جدا کردن یک فایل مخرب در یک محیط خاص و امن از دستگاه شما است تا عفونت به سایر فایل‌های موجود در آن سرایت نکند.

وقتی نرم افزار آنتی‌ویروس یک فایل را قرنطینه می‌کند، دیگر برنامه‌ها نمی‌توانند به آن فایل دسترسی پیدا کنند. بنابراین اگرچه ویروس ممکن است در سراسر دستگاه شما پخش نشود، قرنطینه کردن فایل آلوده به خودی خود منجر به پاک‌سازی فایل‌ یا فایل‌های آلوده نمی‌شود. با این حال، امکان قرنطینه کردن فایل و سپس پاک‌سازی آن وجود دارد. این قابلیت به خصوص برای فایل‌های مهم اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این میان باید خاطرنشان کنیم که گاهی اوقات آنتی‌ویروس یک فایل بدون مشکل را به عنوان ویروس تشخیص می‌دهد. در این شرایط ابتدا به صورت پیش‌فرض فایل موردنظر قرنطینه می‌شود و اگر از سالم بودن آن کاملا مطمئن هستید، می‌توانید فایل را از قرنطینه خارج کنید. اگر اهل استفاده از برنامه‌های کرک شده باشید، احتمالا بارها با این موضوع روبرو شده‌اید.

اگر این سوال برای شما پیش آمده که آیا به طور دائمی امکان حفظ قرنطینه وجود دارد یا نه، باید بگوییم که پاسخ این سوال مثبت است. اما در کل بهتر است تکلیف قرنطینه را روشن کنید و اگر نسبت به سالم بودن فایل موردنظر اطمینان ندارید، آن را به طور کامل حذف کنید.

حذف ویروس

حذف ویروس آخرین گزینه ولی احتمالا امن‌ترین راهکار است. البته حذف یک ویروس یا بد‌افزار مانند حذف یک فایل راحت و ساده نیست. یک بد‌افزار و ویروس می‌تواند تکثیر شود و به بخش‌ها و فایل‌های مختلف سرایت کند. بنابراین اگر مثلا یک فایل حاوی بد‌افزار را حذف کنید، بد‌افزار موردنظر می‌تواند به تکثیر خود ادامه دهد و همچنان به سیستم شما آسیب برساند.

البته این موضوع به این معنا نیست که حذف دستی ویروس و بد‌افزار به طور کامل غیر ممکن است. اما اگر می‌خواهید چنین کاری را به طور دستی انجام دهید، باید فرایند پیچیده و وقت‌گیری را پشت سر بگذارید. این در حالی است که آنتی‌ویروس‌ها دقیقا برای همین کار توسعه پیدا کرده‌اند و فرایند حذف ویروس توسط آن‌ها بسیار ساده است.

آنتی‌ویروس بعد از پیدا کردن ویروس یا بد‌افزار، معمولا پیامی نمایش می‌دهد تا کاربر را از این اتفاق خبردار کند. در این شرایط کاربر باید دست به انتخاب بزند. البته در بیشتر مواقع فایل به طور خودکار قرنطینه می‌شود تا جلوی آسیب بیشتر به سیستم گرفته شود. گاهی اوقات ویروس آنقدر پیچیده است که حتی آنتی‌ویروس هم به راحتی نمی‌تواند آن را حذف کند.

در این شرایط توصیه می‌شود سیستم را ریستارت کنید و راهی Safe Mode شوید. اما اگر این کار هم جواب نداد، باید با استفاده از System Restore وضعیت سیستم را به گذشته برگردانید. در نهایت هم اگر هیچکدام از این راهکارها جواب ندادند، باید کامپیوتر را ریست فکتوری کنید تا تمام اطلاعات حذف شوند.

سخن آخر


در رابطه با سوال اصلی مطرح شده در این مطلب، باید بگوییم که فقط یک جواب روشن و ساده وجود ندارد. با توجه به نوع ویروس و وضعیتی که دارید، باید بین پاک‌سازی، حذف و قرنطینه دست به انتخاب بزنید.

منبع : دیجیکالا مگ