اگر با دنیای اینترنت سروکار دارید، احتمالاً نام VPS (سرور خصوصی مجازی) را شنیده‌اید. در این مقاله هرآنچه باید درمورد VPS بدانید را به شما توضیح خواهیم داد سرور مجازی چیست .

سرورهای خصوصی مجازی (VPS) انتخابی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای راه‌اندازی خدمات آنلاین ازجمله وب‌سایت‌ها، وب‌سرویس‌ها و موارد دیگر هستند. VPS نسبت به میزبانی وب اشتراکی، راهکاری امن‌تر و پایداتر است که در آن، فضای سرور اختصاصی را دریافت نخواهید کرد، اما امکاناتی شبیه آن و با قیمتی ارزان‌تر از اجاره‌ی سرور اختصاصی دراختیار شما خواهد بود.

صاحبان وب‌سایت‌هایی که ترافیک متوسطی دارند، معمولاً از میزبانی VPS استفاده می‌کنند. محدودیت‌های این‌نوع سرورها نسبت به میزبانی اشتراکی کم‌تر است اما همچنان در سطحی پایین‌تر از سرورهای اختصاصی قرار دارند.

سرورهای خصوصی مجازی معمولاً بیش‌از یک طرح میزبانی ارائه می‌دهند و پلن‌های متفاوتی را با توجه به نیازهای کسب‌وکارهای مختلف دراختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

  • VPS چیست؟
  • VPS چگونه کار می‌کند؟
  • تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟
  • مزایا و معایب سرور مجازی (VPS)
  • کاربرد VPS
  • انواع VPS

VPS چیست ؟

یک سرور خصوصی مجازی که با نام VPS نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان محیطی مجازی و ایزوله، روی یک سرور فیزیکی عمل می‌کند که متعلق به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب و خدمات ابری است. میزبانی VPS از فناوری مجازی‌سازی برای تقسیم یک ماشین فیزیکی به چند محیط سرور خصوصی بهره می‌برد و منابع آن را به‌اشتراک می‌گذارد.

VPS برای شرکت‌ها یا افرادی که وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های آن‌ها به منابع بیشتری نسبت به سرویس‌های میزبانی اشتراکی نیاز دارند، گزینه‌ای مناسب است که بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالای اجاره و نگه‌داری سرورهای اختصاصی، امکانات بسیار خوبی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

با VPS، عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت بهتری دریافت می‌کنید و علاوه‌براین، درصورت نیاز به منابع بیشتر، امکان ارتقای آن دردسترس شما خواهد بود. همچنین با استفاده از این نوع سرورها، منابع موردنظر کاملاً دراختیار شما خواهد بود و نیازی به اشتراک‌گذاری آن با دیگران نخواهید داشت.


اولین قدم برای امنیت استفاده از ویندوز اورجینال است ، لایسنس ویندوز سرور اورجینال


VPS چگونه کار می‌کند؟

حتی اگر شما یک سرور فیزیکی را با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید، یک VPS محیط میزبانی سرور اختصاصی را شبیه‌سازی می‌کند. ارائه‌دهنده‌ی هاست شما یک لایه‌ی مجازی روی سیستم‌عامل سرور فیزیکی نصب و آن را به بخش‌های مجازی نقسیم می‌کند. این لایه هریک‌از این محفظه‌ها را قادر می‌سازد تا سیستم‌عامل و نرم‌افزار خاص خود را اجرا و مستقل از دیگری، عمل کنند.

حتی اگر ازنظر فنی منابع را با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید، منابع اختصاص‌یافته به شما، تضمین‌شده است. درواقع کاربران درازای پرداخت مبلغ ازپیش‌ تعیین‌شده، یک VPS با منابع اختصاصی دریافت خواهند کرد.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت‌های میان بین سرور خصوص مجازی و سرور اختصاصی، ابتدا باید انواع مختلف خدمات میزبانی وب موجود را درک کنید.

هاست اشتراکی زمانی است که چندین کاربر یک سرور فیزیکی و همه‌ی منابع آن را به‌اشتراک می‌گذارند. بااین‌حال، مقدار مشخصی از منابع به شما اختصاص داده نخواهد شد و درنتیجه قدرت محاسباتی و حافظه‌ی وب‌سایت شما می‌تواند تحت‌تأثیر نیازهای سایر کاربران قرار گیرد.

هاست اختصاصی، یک سرور فیزیکی کامل را فراهم می‌کند و همه‌ی منابع آن به‌تنهایی برای کسب‌وکار شما محفوظ است. شما کنترل کاملی روی همه‌چیز دارید؛ از سخت‌افزار گرفته تا سیستم‌عامل و نرم‌افزار سرور سفارشی، همگی در کنترل شما خواهد بود.

میزبانی VPS در نقطه‌ی میانی میزبانی اشتراکی و هاست اختصاصی قرار دارد. برخلاف هاست اشتراکی، شما مقدار مشخصی از منابع را به VPS خود اختصاص می‌دهید. علاوه‌براین، می‌توانید از بسیاری مزایای میزبانی اختصاصی ازجمله سیستم‌عامل، برنامه‌های کاربردی تحت‌سرور و کنترل دسترسی ریشه‌ای با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر بهره ببرید.

اجازه دهید با یک مقایسه، تفاوت میان VPS و سرور اختصاصی را بیان کنیم. سرور خصوصی مجازی را به‌عنوان یک اتاق رزروشده‌ی خصوصی در یک رستوران برای برگزاری جشنی مثل تولد درنظر بگیرید؛ به‌جای این‌که در رستوران اصلی با سایر مشتریان و درکنار آن‌ها غذا بخورید، در این شرایط می‌توانید از تجربه‌ی خوردن غذا به‌طور جداگانه در یک فضای خصوصی که می‌تواند مطابق نیازهای شما سفارشی‌سازی شود، لذت خواهید برد.

شما همه‌ی صندلی‌ها، میزها، ظروف و کاردوچنگال‌های لازم را برای مهمانان خود آماده می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را به‌گونه‌ای که خود تمایل دارید، بچینید. شما قادر خواهید بود منوی متفاوتی با نوشیدنی‌های ویژه درخواست کنید تا مهمان‌ها بتوانند مطابق ذائقه‌ی خود سفارش دهند. بااین‌حال، شما آشپزخانه، کارکنان و سایر امکانات دیگر را با سایر مشتریان به‌اشتراک می‌گذارید.

ازطرف دیگر، یک سرور اختصاصی مثل اجاره‌دادن یک مکان کامل و استخدام یک شرکت پذیرایی و برگزاری رویداد است. در این شرایط شما بر همه‌ی جنبه‌های مهمانی خود به‌طور کامل کنترل خواهید داشت و همه‌ی منابع فقط برای گروه مهمانان شما رزرو می‌شوند که البته این اقدام هزینه‌های بیشتری به‌دنبال خواهد داشت.

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS)

اگر واقعاً به سرور مجازی خصوصی نیاز داشته باشید، این نوع میزبانی می‌تواند یک راهکار ایدئال برای شما باشد. در ادامه مزایا و معایب استفاده از VPS آورده شده است:

مزیت‌ها:

  • سریع‌تر و قابل‌اعتماد‌تر از میزبانی اشتراکی است.
  • ازآنجاکه منابع سرور مثل حافظه یا قدرت پردازشی، تضمین‌شده است، نوسان‌ها درحد صفر خواهد بود.
  • مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور بر سرور شما تأثیر نخواهد داشت.
  • امکان دسترسی به روت (ریشه) وجود دارد.
  • شما از حریم‌خصوصی بهتری برخوردار خواهید بود زیرا فایل‌ها و پایگاه‌های داده‌ از سایر کاربران سرور مجزا خواهد بود.
  • VPS سرویسی با قابلیت‌ مقیاس‌پذیری آسان است. هم‌زمان با رشد وب‌سایت خود می‌تواند به‌راحتی منابع آن ازجمله پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی، پهنای‌باند و غیره را ارتقا دهید.

معایب:

  • هزینه‌ی اجاره‌ی VPS بیشتر از هاست‌های اشتراکی است.
  • برای راه‌اندازی VPS به دانش فنی بیشتری نیاز خواهید داشت؛ اگرچه آموزش‌های بسیار زیادی در فضای آنلاین برای مدیریت سرور مجازی وجود دارد.
  • مدیریت سرور ازنظر فنی، نسبت به هاست‌های اشتراکی یا ابری سخت‌تر است.
  • عدم پیکربندی درست سرور می‌تواند منجر به افزایش آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن شود.

کاربرد VPS

افراد به‌دلایل مختلفی از VPS استفاده می‌کنند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

میزبانی وب

میزبانی وب اولین چیزی است که هنگام بحث درمورد استفاده از VPS به‌ذهن افراد می‌رسد زیرا بیشتر سرورهای مجازی برای همین هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار روشی با ارزش برای کسب درآمد ارائه می‌دهد و مهم‌تر از آن، بسیار مؤثرتر از جایگزین‌های ارزان‌قیمت مثل هاست‌های اشتراکی است. وقتی صحبت‌از عملکرد به‌میان آید، هیچ‌چیز بهتر از یک VPS قدرتمند با رم اختصاصی، دیسک‌های ذخیره‌سازی فوق‌سریع و پردازنده‌ی قوی نیست.

میزبان وب سرور

میزبانی سرورها ازطریق VPS یکی دیگر از موارد استفاده‌ی رایج از این فناوری است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، یک سرور خصوصی مجازی می‌تواند همه‌ی مزیت‌های یک سرور اختصاصی را ارائه دهد.

به‌عنوان مثال می‌توانید یک سایت ثابت را روی VPS خود اجرا کنید. کافی است یک نرم‌افزار وب‌سرور مثل Nginx، آپاچی یا OpenLiteSpeed را روی آن اجرا و فایل‌های HTML وب‌سایت خود را روی آن بارگذاری کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با میزبانی از برنامه‌ها

استفاده از VPS به‌جای انتخاب میزبانی پروژه‌های وب روی سرویس‌های SaaS، باعث صرفه‌جویی درخورتوجه در هزینه‌ها خواهد شد. با VPS می‌توانید نرم‌افزار موردنظر خود را روی سرور اجرا کنید و کنترل کامل آن نیز دردست خودتان خواهد بود. میزبانی شخصی اکثر اوقات به مهارت بیشتری ازطرف شما نیاز دارد اما پولی که پس‌انداز خواهید کرد، قطعاً ارزشش را خواهد داشت.

راه‌اندازی سرور بازی

بازی‌های آنلاین به یکی از سرگرمی‌های موردعلاقه‌ی بسیاری از ما تبدیل شده‌اند و محبوبیت این حوزه طی دهه‌های گذشته به‌طور مداوم درحال افزایش است. محبوبیت بازی‌های آنلاین نیز میان گیمرها، از زمان دسترسی به اینترنت روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

شما می‌توانید از VPS برای راه‌اندزی سرور بازی آنلاین برای بازی با دوستان خود استفاده کنید. فهرست بازی‌هایی که می‌توانید خودتان آن‌ها را شخصاً میزبانی کنید بسیار گسترده است که برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها عبارت‌اند از Minecraft، SC GO و World of Warcraft.

جلسات بازی‌های آنلاین معمولاً روی سرورهای اختصاصی میزبانی می‌شوند، بااین‌حال، این هزینه‌ها بسیار بیشتر است و اگر از یک VPS قدرتمند استفاده کنید، عملکردی مشابه سرور اختصاصی را با قیمتی بسیار کم‌تر دریافت خواهید کرد.

راه اندازی سرور ایمیل

سرویس دیگری که تقریباً همه‌ی مشاغل امروزی برای استفاده از آن هزینه پرداخت می‌کنند، ایمیل‌های میزبانی‌شده است. با یک VPS می‌توانید سرور ایمیل اختصاصی خود را راه‌اندازی و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

حتی با ابتدایی‌ترین پلن‌های VPS می‌توان سرورهای ایمیل موردنظرتان را با منابع میزبانی‌شده به‌راحتی راه‌اندازی کنید. سرویس‌های ایمیل منبع‌باز بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید درصورت تمایل نسبت به اجرای هریک از آن‌ها روی سرور مجازی خود اقدام کنید.

با VoIP با دیگران در ارتباط باشید

VPS همچنین به‌شما اجازه می‌دهد سرور VoIP خود را میزبانی کنید و ازطریق اینترنت با دیگران درارتباط باشید. می‌توانید از VoIP به‌عنوان یک تلفن اینترنتی برای انجام کارهای مختلف مثل تماس با افراد یا تماس با شماره‌تلفن‌های واقعی، صحبت با همکاران و غیره استفاده کنید.

یکی از بهترین گزینه‌های منبع‌باز برای راه‌اندازی سرویس VoIP، پروژه‌ی Mumble است. این نرم‌افزار بیشتر روی گیمرها تمرکز دارد و کلاینت‌هایی برای ویندوز، لینوکس و OS X ارائه می‌دهد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر از سیستم‌عامل اوبونتو روی سرور مجازی خود استفاده می‌کنید با دستورها زیر می‌توانید Mumble را روی آن اجرا کنید:

$ sudo apt-get install mumble-server

$ sudo dpkg-Reconfigure mumble-server

راه‌اندازی شبکه‌ی خصوصی مجازی

شما می‌توانید از VPS برای راه‌اندازی شبکه‌ی خصوصی مجازی (VPN) اختصاصی خود بهره ببرید تا اطلاعات حساس مثل پرداخت‌های آنلاین، داده‌های شرکتی و مشتریان شما دربرابر هکرها در امان باشند.

بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات VPN اعم‌از پولی و رایگان، مالکیت مشکوکی دارند و برخی از آن‌ها حتی داده‌های کاربران را می‌فروشند. این یعنی استفاده از VPS برای راه‌اندازی شبکه‌ی خصوصی مجازی، می‌تواند مسیر زندگی آنلاین شما را تغییر دهد.

سرور پشتیبان‌گیری

تهیه‌کردن نسخه‌ی پشتیبانی برای افرادی که در فضای آنلاین کار می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عملاً یک اقدام ضروری به‌حساب می‌آید. از دست‌دادن فایل‌ها گاهی اوقات به‌دلایل مختلف برای همه‌ی ما رخ داده است. انجام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از بروز این مشکلات به‌خصوص در زمینه‌ی کسب‌وکار، بسیار ضروری است.

برخی افراد از درایور‌های ذخیره‌سازی USB یا هاردهای اکسترنال برای نگه‌داری نسخه‌ی پشتیبان فایل‌های خود استفاده می‌کنند؛‌ بااین‌حال، راه‌اندازی یک VPS برای ذخیره‌سازی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات حساس، یکی از راهکارهای بسیار کاربردی است.

اینترنت اشیاء

شما می‌توانید ازطریق VPS خود، یک نقطه‌ی کنترل برای همه‌ی موارد موجود در اینترنت اشیاء خود داشته باشید. با ایجاد حسگرها در اطراف خانه، می‌توانید VPS را کنترل کنید، دما را تنظیم کنید و به‌طور خودکار از دستگاه‌های هوشمند خود بهره ببرید.

شما می‌توانید برای کارهایی که از فناوری اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، با ذخیره‌سازی داده‌ها در VPS خود به‌جای شبکه‌ی محلی، نحوه‌ی ردیابی اطلاعات روی آن را ساده‌تر کنید.

انواع VPS

OpenVZ VPS

OpenVZ فریم‌ورک منبع‌باز برنامه‌نویسی مجازی‌سازی افتخاری Virtuozzo است. این پلتفرم مانند شریک تجاری خود، چارچوب‌های ضبط تقسیم‌بندی‌شده را ارائه می‌دهد. آن‌ها همچنین دسترسی به اجرای کامل ریشه و قابل اعتماد را به‌ مدیران سرور خصوصی و مجازی ارائه می‌دهند.

VPS مدیریت‌شده

توازن میزبانی VPS مدیریت‌شده به شما اجازه می‌دهد کنترل کامل تسهیلات سرور مجازی خود را با دسترسی کامل ریشه دردست بگیرید. این نوع سرورها کارکرد دقیق سرورمجازی شما را ارائه می‌دهند. این شما را قادر می‌سازد تا کنترل کاملی روی سرورهای خود داشته باشید. VPS مدیریت‌شده کمی از وظیفه‌ی شما را کاهش خواهد داد و مدیریت خسته‌کننده و پیچیده‌ی آن را به تأمین‌کنندگان این خدمات واگذار می‌کند.

VPS ابری

VPS ابری سرورهای مجازی شما را در فضای ابری تسهیل می‌کند، و کاملاً مشابه میزبانی مرسوم نیست. این یک استراتژی عملی برای کار در یک سایت است. شما می‌توانید مدیریت بخش‌های موردنظر خود را انتخاب و فقط هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. این مورد در رابطه با میزبانی استاندارد، منحصربه‌فرد است. به‌خصوص در مواردی که شما هزینه‌های شمخصی برای انتخاب یک طرح پرداخت می‌کنید. VPS ابری شما را قادر خواهد ساخت تا پیش‌نیازهای خود را در هرزمان تغییر دهید تا بتوانید نیازهای خود را تأمین کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از VPS به‌عنوان هاست برای میزبانی سایت، انتخاب درستی است؟
اگر به یک سرویس میزبانی نیاز دارید که با وب‌سایت درحال رشد شما هماهنگ باشد، میزبانی VPS یک گزینه‌ی بسیار عالی است زیرا همان‌طور که اشاره شد، کنترل کاملی بر منابع سرور خود خواهید داشت و درصورت نیاز به ارتقا، می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

چرا به هاست VPS نیاز دارم؟

میزبانی VPS برای وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاینی که ترافیک زیادی دارند، ضروری است. استفاده از سرور مجازی برخلاف میزبانی وب سنتی، امکان تخصیص منابع سرور را فراهم می‌کند و به‌عنوان مثال مدیریت وب‌سایت‌های شرکتی و فروشگاه‌های آنلاین را آسان‌تر می‌کند.

تفاوت بین هاست و VPS چیست؟

یک برنامه‌ی میزبانی مشترک برای وب‌سایت‌های شخصی کوچک عالی به‌نظر می‌رسد زیرا منابع سرور میزبان با وب‌سایت‌های دیگر به‌اشتراک گذاشته می‌شود. با میزبانی VPS شما منابع سرور موردنیاز خود را برای یک پروژه‌ی بزرگ‌تر دریافت می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را به‌دلخواه خود تغییر دهید.

منبع : زومیت


ویندوز سرور اورجینال را با اطمینان خریداری کنید