گوگل رسماً اعلام کرده است که مرورگر کروم این شرکت از اوایل سال آینده در سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ پشتیبانی نخواهد شد.

آخرین به‌روزرسانی کروم برای ویندوز 7 و ویندوز 8.1 در اوایل سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد که این به‌معنای پایان پشتیبانی مروگر وب گوگل از دو سیستم‌عامل مذکور است. بدین‌ترتیب پس‌از پایان یافتن این دوره، کاربران به‌روزرسانی‌های امنیتی جدیدی که برای اطمینان از تجربه‌ی مرور ایمن در فضای آنلاین به آن‌ها نیاز دارند را دریافت نخواهند کرد. جالب این است که اگرچه مدت زیادی از عمر ویندوز 7 و 8.1 می‌گذرد اما همچنان افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به‌نوشته‌ی MSPowerUser، گوگل در صفحه‌ی پشتیبانی خود اعلام کرده است که به‌روزرسانی نهایی کروم برای ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ در تاریخ ۷ فوریه‌ی ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد. پس‌از این آپدیت، کروم همچنان روی دو سیستم‌عامل مذکور کار خواهد کرد، اما دیگر به‌روزرسانی جدیدی برای آن‌ها ارائه نخواهد شد. این شرایط باعث می‌شود کاربران درمعرض تهدیدهای امنیتی آنلاین قرار گیرند و درنتیجه، روند روبه‌رشد جرایم سایبری می‌تواند منجر به بروز مشکلات بزرگ‌تر شود.

برای اطمینان از دریافت نسخه‌های جدید کروم، باید از ویندوز ۱۰ یا نسخه‌های جدیدتر استفاده کنید. گوگل در بخشی از توضیحات خود می‌گوید:

اگر درحال‌حاضر از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸٫۱ استفاده می‌کنید، توصیه ما به شما این است که قبل‌از پایان‌ یافتن دوره‌ی پشتیبانی کروم روی این دو سیستم‌عامل، نسبت به ارتقای کامیپوتر خود به نسخه‌های جدیدتر ویندوز اقدام کنید تا به‌روزرسانی‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید کروم همچنان برای شما ارائه شود.

به گفته‌ی مایکروسافت، تعداد کامپیوترهای فعال مجهز به ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۲ معادل ۱٫۴ میلیارد دستگاه بوده است. درحالی‌که این تعداد بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد، اما افراد زیادی وجود دارند که همچنان از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، گزارش اخیر سرویس تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب StatCounter نشان می‌دهد سهم ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در بازار دسکتاپ‌ها تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۷۱٫۸۷ درصد و ۱۳٫۵۶ درصد است. بااین‌حال، ویندوز ۷ با سهم ۱۰٫۶۸ درصدی، فاصله‌ی زیادی با ویندوز ۱۱ ندارد و تخمین زده‌ می‌شود حدود ۱۰۰ میلیون کاربر همچنان از این سیستم‌عامل قدیمی استفاده می‌کنند. این یعنی تنها راه برای کاربران کروم، ارتقا به نسخه‌های جدیدتر ویندوز است.

منبع : زومیت