مایکروسافت کانال جدید Canary را معرفی کرده است که محفلی برای دسترسی به جدیدترین قابلیت‌های ویندوز 12 خواهد بود.


ویندوز 11 را اورجینال خریداری کنید ، لایسنس‌ها پارتنر رسمی مایکروسافت


مایکروسافت قصد دارد قابلیت‌های بزرگ جدید ویندوز را زودتر از قبل به‌صورت عمومی آزمایش کند. این شرکت نزدیک‌به یک دهه است که تغییرات ویندوز را ابتدا به‌صورت آزمایشی اعمال می‌کند، با این‌حال کانال جدید Canary برای ویندوز اینسایدر به تمامی کاربران امکان می‌دهد جدیدترین بیلدهای ویندوز را که شامل تغییرات عمده در کرنل، API و سایر بخش‌های سیستم‌عامل می‌شود،‌ آزمایش کنند.

معرفی کانال جدید Canary احتمالا به معنی آماده‌شدن مایکروسافت برای ویندوز 12 است؛ سیستم‌عاملی که اینتل اخیرا در پرونده‌ی پردازنده‌های جدیدش به آن اشاره کرده.

رئیس تیم ویندوز اینسایدر مایکروسافت می‌گوید کانال جدید Canary جایی برای پیش‌نمایش آن‌دسته از تغییرات پلتفرم است که فاصله‌ی بین انتشار نسخه‌ی آزمایشی با نسخه‌ی نهایی آن‌ها بیشتر از حالت عادی است.

مایکروسافت در سال‌های اخیر برخی از قابلیت‌های جدید ویندوز را به‌صورت آزمایشی در دسترس قرار داده و سپس همان قابلیت‌ها را وارد نسخه‌ی جدیدتر این سیستم‌عامل کرده است. برای نمونه مایکروسافت تغییراتی ظاهری در بیلدهای پیش‌نمایش ویندوز 10 اعمال کرد، اما آن تغییرات صرفا در ویندوز 11 مشاهده شدند. به‌طور مشابه، شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های x64 در نسخه‌ی آرم ویندوز 10 آزموده شد اما در ویندوز 11 حضور پیدا کرد.

کانال جدید Canary دسترسی به نسخه‌هایی از ویندوز را امکان‌پذیر می‌کند که به‌تازگی در آزمایشگاه‌های مایکروسافت توسعه داده شده‌اند. انتشار نسخه‌های جدید در Canary با سرعت بیشتری نسبت‌به کانال Dev انجام می‌گیرد،‌ اما این نسخه‌ها پایداری کمتری خواهند داشت. مایکروسافت کانال Canary را به کاربران عمومی پیشنهاد نمی‌کند.

مایکروسافت به‌طور صریح می‌گوید نسخه‌هایی از ویندوز که در قالب کانال Canary منتشر می‌شوند، ممکن است باگ‌های نرم‌افزاری زیادی داشته باشند و در روند استفاده از کامپیوتر اختلال ایجاد کنند: «در برخی از نمونه‌های نادر، ممکن است مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید.»

مایکروسافت تغییراتی در کانال Dev اعمال کرده است. غول آمریکایی صنعت فناوری قبلا شماری از تغییرات بزرگ را از طریق کانال Dev ارائه می‌داد، اما این کانال ازاین‌پس شامل آخرین بیلدهای ویندوز 11 با قابلیت‌های جدید خواهد بود. کاربرانی که در نسخه‌ی فعلی کانال Dev هستند به‌صورت خودکار به کانال Canary منتقل می‌شوند تا همچنان بیلدهای سری ۲۵۰۰۰ را دریافت کنند (بیلد فعلی، ۲۵۳۰۹ است).

مایکروسافت ازاین‌پس چهار کانال مجزا برای انتشار ویندوز دارد. کانال Canary شامل جدیدترین تغییرات پلتفرم است که هنوز مراحل اولیه‌ی توسعه را می‌گذرانند. بیلدهای این کانال ممکن است ناپایدار باشند.

کانال Dev شامل جدیدترین بیلدهای پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ با قابلیت‌های جدید است. بیلدهای این کانال ممکن است پایداری کمی داشته باشند و مخصوص خوره‌های صنعت فناوری‌اند که تمایل دارند سریعا به قابلیت‌های جدید دسترسی پیدا کنند.

کانال Beta شامل بیلدهایی از ویندوز ۱۱ است که پایداری بیشتری نسبت‌به کانال Dev دارند. در نهایت کانال Release Preview شامل رفع باگ و پیش‌نمایش قابلیت‌های جدیدی است که در آینده‌ای نزدیک به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند. بیلدهای Release Preview پایداری زیادی دارند و برای کاربران تجاری طراحی شده‌اند.

اگر هم‌اکنون عضو کانال Dev هستید و به‌صورت خودکار به کانال Canary منتقل شده‌اید، برای بازگشت به کانال Dev باید ویندوز ۱۱ را از نو نصب کنید. مایکروسافت به تمامی کاربران کانال Beta توصیه می‌کند که عضو کانال Dev شوند تا جدیدترین قابلیت‌های ویندوز ۱۱ را در زمانی سریع دریافت کنند.

رئیس تیم ویندوز اینسایدر در بخشی از بیانیه‌ی جدید مایکروسافت می‌گوید: «شماری از تغییراتی که در کانال Canary آزمایش می‌کنیم هرگز در دسترس قرار نمی‌گیرند و تغییرات دیگر ممکن است در نسخه‌های آینده‌ی ویندوز نمایش داده شوند.» این یعنی احتمالا مایکروسافت در حال آماده شدن برای جدیدترین نسخه‌ی ویندوز است.

منبع : زومیت