مایکروسافت تمرکز بسیار زیادی روی هوش مصنوعی دارد و اعلام کرده است این فناوری روش تعامل ما با ویندوز را به‌میزان درخورتوجهی تغییر خواهد داد.

مایکروسافت تلاش‌های بسیار زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام داده است. این شرکت در همین‌ راستا مبلغ هنگفت ۱۰ میلیارد دلار را در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده که این فقط شروع‌ کار است و انتظار می‌رود مبالغ بسیار بالاتری در این زمینه هزینه کند.

البته سرمایه‌گذاری قابل‌توجه مایکروسافت در هوش مصنوعی کاملاً منطقی است زیرا بخش‌های مختلف مثل خدمات ابری، میلیاردها دلار درآمد برای این شرکت به‌دنبال خواهد داشت. غول فناوری اهل ردموند پیش‌نمایش عمومی Azure OpenAI مبتنی‌بر خدمات ابری را منتشر کرده است؛ سرویسی که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، از هوش مصنوعی استفاده کنند. این شرکت اخیراً از رویکرد خود برای ادغام هوش مصنوعی با موتور جستجوی بینگ نیز رونمایی کرده است تا شاید بتواند بخشی از سهم بازار جست‌وجوی جهانی را از گوگل تصاحب کند. علاوه‌براین مایکروسافت تصمیم دارد از هوش مصنوعی در مجموعه‌ی آفیس نیز بهره ببرد.

به‌ یاد داشته باشید اکنون در اوج هیاهوی هوش مصنوعی هستیم؛ جایی‌ که در چرخه‌ی زندگی هر فناوری جدیدی، پیش‌بینی‌های بسیار زیاد و توقعات مختلفی مطرح می‌شوند اما مزایای واضح و کاربردهای واقعی آن واقعاً کم است و حتی درآمد زیادی از آن ایجاد نمی‌شود. به‌عبارت دیگر در زمانی به‌سر می‌بریم که شرکت‌های فناوری وعده‌های چشمگیری به کاربران می‌دهند، بدون اینکه نیازی به پشتوانه‌های واقعی داشته باشند.

به‌هرحال مایکروسافت صرفاً به پیش‌بینی آینده‌ی فناوری راضی نمی‌شود و اعتقاد دارد هوش مصنوعی در فضای ابری، جست‌وجوی اینترنتی و ابزارهای بهره‌وری، تحولی عظیم ایجاد خواهد کرد. این شرکت همچنین درمورد تأثیر بسیار گسترده‌ی هوش مصنوعی روی روش تعامل با ویندوز و به‌خصوص ویندوز ۱۲ هیجان‌زده است.

پانوس پانای، مدیرتولید مایکروسافت و مسئول بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار ویندوز در کنفرانس CES ۲۰۲۳ گفت:

هوش مصنوعی به‌معنای واقعی کلمه، نحوه‌ی انجام همه‌ی کارها را در ویندوز دوباره اختراع خواهد کرد. فناوری‌هایی مثل مدل‌های بزرگ مولد، مدل‌های زبان، مدل‌های تولید کد، مدل‌های تصویرساز و غیره، بسیار قدرتمند، لذت‌بخش و مفید و شخصی‌سازی‌شده هستند و به سیستم‌عاملی نیاز دارند که از آن‌ها بهره ببرد و این همان کاری است که ما درحال‌حاضر آن‌ را انجام می‌دهیم.

اما جادوی هوش مصنوعی چه چیزی را در ویندوز ۱۲ به‌ارمغان خواهد آورد؟ پانای در پاسخ به این سؤال فقط یک مثال ارائه کرد:

جلسات زوم بهتر خواهد بود زیرا هوش مصنوعی، پس‌زمینه‌های بهتری ارائه می‌دهد و علاوه‌براین حتی زمانی‌ که به اطراف نگاه می‌کنید، چهره و دید شما را به‌سمت دوربین نگه خواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت در آزمایشگاه‌های خود، فناوری‌های بسیار چشمگیرتری را برای کاربران تدارک دیده باشد، اما شاید برخی از آن‌ها وارد ویندوز نشوند. برای درک بهتر موضوع قصد داریم نگاهی به تأثیر هوش مصنوعی در ویندوز ۱۲ داشته باشیم.

تراشه‌های هوش مصنوعی ویندوز

مایکروسافت تا این‌ لحظه توضیحات دقیقی درمورد روش ادغام هوش مصنوعی با ویندوز 12 ارائه نداده است اما نکته‌هایی درمورد نقشه‌ی راه این شرکت وجود دارد. سازندگان تراشه درحال‌حاضر مشغول ساخت و عرضه‌ی تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی برای رایانه‌های شخصی هستند. AMD ازجمله اولین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که با سری Ryzen 7040 این‌ کار را انجام داده است. درواقع پانای وعده‌‌های خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی طی کنفرانس مطبوعاتی AMD ارائه داد.

درحال‌حاضر بخش‌هایی از ویندوز از هوش مصنوعی بهره می‌برند که ازجمله می‌توان به مدیریت سیستم و جست‌وجو، تشخیص گفتار، اصلاح دستور زبان و حتی کاهش نویز و پردازش تصویر دوربین اشاره کرد. برخی از پردازش‌های هوش مصنوعی در فضای ابری انجام می‌شوند و برخی از آن‌ها را می‌توان روی تراشه‌های گرافیکی کامپیوترهای شخصی یا پردازنده‌ی مرکزی اصلی انجام داد. با وجود سخت‌افزار خاص هوش مصنوعی، پردازش‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم روی رایانه‌های شخصی شما انجام شوند.

از نظر تئوری این تغییرات منجر به ایجاد مزیت‌هایی خواهد شد. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که این مزیت‌ها چه خواهند بود. تحلیل‌گران به مواردی مثل جست‌وجوی بهتر و بهبود پردازش تصویر اشاره کرده‌اند. استفان کلینهاس، معاون پژوهشی گارتنر می‌گوید:

چه کسی می‌داند، شاید کورتانا هم بازگردد!

از هوش مصنوعی ویندوز چه انتظاری داریم؟

پانای می‌گوید تراشه‌های جدید با پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی مثل پردازنده‌های AMD، راه را برای ویندوز 12مجهز به هوش مصنوعی، هموارتر خواهند کرد. این موضوع از نظر تئوری خوب به‌نظر می‌رسد اما در عمل بسیار مشکل‌ساز است زیرا سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت باید روی طیف گسترده‌ای از تراشه‌ها و سخت‌افزارها کار کند.

این، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت ویندوز و یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن است. هوش مصنوعی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های فوق‌العاده ارزان، لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های فوق‌العاده گران‌قیمت و قدرتمند و همچنین دستگاه‌های میان‌رده بسازند و بنابراین مصرف‌کنندگان به تعداد بسیار زیادی گزینه دسترسی خواهند داشت که می‌توانند براساس نیاز خود یکی را انتخاب کنند.

البته این موضوع نقطه‌ضعف نیز محسوب می‌شود زیرا کار کردن ویندوز روی انواع مختلفی از رایانه‌ها با سخت‌افزارهای متفاوت برای پردازش وظایف مرتبط با هوش مصنوعی و بسیاری ار کامپیوترهای شخصی که چنین پردازنده‌هایی ندارند، نحوه‌ی ادغام هوش مصنوعی در ویندوز و مزیت‌هایی که ممکن است کاربران را به‌شدت محدود کند.

برای اینکه ویندوز ۱۲ روی سخت‌افزارهای متفاوت اجرا شود، مایکروسافت می‌تواند دو روش را در پیش بگیرد. اولین راهکار این است که ویندوز ۱۲ برای سخت‌افزارهای رده‌پایین بهینه‌سازی و بدین‌ترتیب روی کامپیوترهایی که پردازنده‌ی هوش مصنوعی اختصاصی ندارند نیز اجرا شود. این روش یعنی غول فناوری اهل ردموند نمی‌تواند همان‌طور که پانای وعده داده بود، هوش مصنوعی را دوباره اختراع کند.

روش دوم، طراحی نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۲ برای کامپیوترهایی با سخت‌افزار متفاوت است. محصولاتی که پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی قدرتمند دارند، نسخه‌ی مجهز به هوش مصنوعی را دریافت خواهند کرد و دستگاه‌هایی که چنین قابلیتی ندارند یا از پردازنده‌های ضعیف‌تر بهره می‌برند، نسخه‌ای با ویژگی‌های کمتر را دریافت می‌کنند.

مایکروسافت روش دوم را قبلاً با ویندوز ویستا امتحان کرد که باعث خشم و سردرگمی بسیاری از کاربران و حتی طرح شکایت‌هایی علیه این شرکت شد. این فاجعه به‌قدری بزرگ بود که یکی از مدیران ارشد مایکروسافت اعتراف کرد در انتشار ویستا واقعاً اشتباه کرده‌اند.

مایکروسافت در آن زمان دو نسخه از ویندوز ویستا منتشر کرد که یکی به‌عنوان نسخه‌ی کامل روی رایانه‌های شخصی قدرتمند اجرا می‌شد و دیگری برای رایانه‌هایی با سخت‌افزار ضعیف‌تر درنظر گرفته شده بود که البته بسیاری از ویژگی‌های این سیستم‌عامل را ارائه نمی‌داد.

اما نسخه‌ی محدود ویندوز ویستا چقدر بد بود؟ مایک نش، معاون محصولات مایکروسافت، گفت:

من شخصاً ضرر کردم… من اکنون یک دستگاه ارسال ایمیل 2100 دلاری دارم.

یکی دیگر از کارمندان مایکروسافت که نامش فاش نشده است، در ایمیلی نوشت:

حتی یک تکه آشغال هم واجد شرایط است تا با عنوان سازگار با ویستا نامیده شود.

جیم آلچین، رئیس بخش پلتفرم‌های و خدمات مایکروسافت در آن زمان گفت:

ما واقعاً این‌کار را اشتباه انجام دادیم… شما بچه‌ها باید کارهای بهتری برای مشتریان انجام دهید.

قطعاً مایکروسافت از فاجعه‌ی ویندوز ویستا درس‌های زیادی گرفته است و بنابراین انتظار نمی‌رود چندین نسخه از ویندوز را برای کامپیوترهایی با سخت‌افزار متفاوت منتشر کند. این یعنی طراحی برای اجرا روی سخت‌افزارهای رده‌پایین، احتمالاً بهترین گزینه برای ادغام هوش مصنوعی با آینده‌ی ویندوز خواهد بود.

نتیجه‌گیری

درنهایت سؤال اساسی این است که آیا هوش مصنوعی برای ویندوز یک مزیت کاربردی خواهد بود یا هیاهویی زودگذر؟ می‌توان به‌طور خلاصه اعلام کرد بخشی از هر دو پاسخ ذکر شده منطقی است.

شکی نیست که بسیار از کارهای پشت‌صحنه با استفاده از هوش مصنوعی، بهتر انجام خواهد شد و حتی اگر سخت‌افزار رده‌پایین و پردازنده‌های مخصوص هوش مصنوعی نداشته باشید این فناوری واقعاً می‌تواند به بهبود کارکرد سیستم‌عامل کمک کند. علاوه‌براین، ویندوز با هوش مصنوعی شاهد بهبودهای تدریجی خواهد بود اما حداقل در کوتاه‌مدت انتظار روی کار آمدن قابلیت‌ها و تغییرات انقلابی را در این سیستم‌عامل نداشته باشید.

مایکروسافت ابتدا باید دریابد که هوش مصنوعی فراتر از ویژگی‌های جدید جزئی مثل زیباتر کردن جلسه‌های آنلاین زوم چه قابلیت‌هایی ارائه خواهد داد. علاوه‌براین اگر این شرکت بخواهد ویندوز مجهز به هوش مصنوعی را هدف آینده‌ی خود قرار دهد، ابتدا باید سخت‌افزارهای جدید مجهز به پردازنده‌های هوش مصنوعی در سطحی وسیع روانه‌ی بازار شوند تا زمینه‌های موردنیاز برای انجام این‌ کار فراهم شود.

منبع : زومیت