درحالی‌که مدت زیادی تا انتشار نسخه جدید ویندوز باقی مانده است، شایعات از عرضه‌ی نسخه جدید ویندوز خبر می‌دهند. از ویندوز ۱۲ چه انتظاراتی داریم؟

ویندوز ۱۱ تقریبا شش سال پس از اولین نسخه ویندوز ۱۰ رونمایی شد. باتوجه به این بازه زمانی، کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسید که به‌زودی شاهد نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز باشیم؛ اما برخی شایعات حاکی از آن است که مایکروسافت، سخت در حال کار کردن روی نسخه بعدی ویندوز است که احتمالا Windows 12 باشد. جدیدترین نسخه ویندوز درحال‌حاضر در مرحله مهندسی و برنامه‌ریزی اولیه تحت عنوان Next Valley قرار دارد.

پیش از شروع، باید اشاره کنیم که به‌طور قطعی نمی‌توان گفت نام سیستم‌عامل بعدی مایکروسافت، ویندوز ۱۲ باشد و تاکنون حتی خود ردموندی‌ها هم نام رسمی برای نسخه بعدی ویندوز انتخاب نکرده اند؛ بااین‌حال از آنجایی که این نسخه پس از ویندوز 11 منتشر می‌شود، ما نام Windows 12 را برای آن به‌کار می‌بریم؛ اما در نهایت ممکن است هر نامی برای آن انتخاب شود.


اولین قدم برای امنیت،استفاده از سیستم عامل اورجینال است.ویندوز اورجینال استفاده کنید.


ویندوز 12 چه زمانی منتشر می‌شود؟

پیش از این‌که به‌بررسی قابلیت‌های احتمالی ویندوز ۱۲ بپردازیم، بهتر است ابتدا به این سوال مهم پاسخ دهیم که ویندوز ۱۲ چه زمانی منتشر می‌شود؟ برخی از گزارش‌ها می‌گویند، نسخه بعدی ویندوز قرار است در سال ۲۰۲۴ و تقریباً سه‌سال پس از انتشار ویندوز ۱۱، منتشر شود. با درنظر گرفتن تاریخ انتشار نسخه‌های پیشین ویندوز، می‌توانیم امیدوار باشیم که Windows 12 در نیمه دوم یا اواخر سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار گیرد.

از ویندوز 12 چه انتظاراتی داریم؟

مایکروسافت همواره سیستم‌‌های عامل جدید را با امکانات و ویژگی‌های متنوعی ارائه می‌کند؛ هرچند که برخی از قابلیت‌های ویندوز تا این لحظه دست‌نخورده باقی مانده‌اند. درحالی‌که کمتر از دوسال تا انتشار ویندوز 12باقی مانده است، در ادامه فهرستی از تمام تغییراتی را مرور می‌کنیم که امیدواریم مایکروسافت به نسخه بعدی سیستم‌عامل ویندوز اضافه کند.

قابلیت مقیاس‌پذیری

تصویری از منوی استارت ویندوز ۱۱

ویندوز روی انواع دستگاه‌ها اجرا می‌شود؛ از کامپیوترهای پیشرفته و گیمینگ گرفته تا نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که برای انجام کارهای معمولی طراحی شده‌اند؛ بنابراین، درحال‌حاضر طیف گسترده‌ای از لپ‌تاپ‌ها و PCها از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند و چندان منطقی نیست که مایکروسافت استراتژی «یک نسخه برای همه» را در پیش بگیرد و یک نسخه‌ی واحد برای تمام دستگاه‌ها را روانه‌ی بازار کند.

مقیاس‌پذیری برای دستگاه‌های ارزان‌قیمت ویژگی جذابی خواهد بود؛ به‌ویژه کامپیوترهای ویندوزی مبتنی‌بر معماری ARM که پیش‌از هرچیز، به‌‌عنوان پورتالی برای اینترنت و دسترسی به خدمات مبتنی‌بر وب طراحی شده‌اند. از سوی دیگر، به‌کاهش مصرف منابع سیستم و اثرات سیستم‌عامل در کامپیوترهایی با توان پردازشی پایین نیز کمک می‌کند؛ زیرا موجب می‌شود تا چنین دستگاه‌هایی عملکرد سریع‌تری داشته باشند و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند.

از طرف دیگر، حتی موضوع نصب برنامه‌ها را نیز می‌توان در مقیاس‌پذیری گنجاند؛ طبیعتا همه کاربران به نصب تمام برنامه‌ها نیاز ندارند، بدین ترتیب مایکروسافت می‌تواند این امکان را به کاربران بدهد که هنگام نصب ویندوز ۱۲ انتخاب‌هایی بین پشتیبانی از تمام برنامه‌ها تا برنامه‌هایی که تنها مخصوص وب هستند، داشته باشند.

مایکروسافت پیش‌تر قصد داشت با Windows Core و Windows 10X به هدف مقیاس‌پذیری دست یابد و با سیستم‌عامل کروم او اس رقابت کند که متاسفانه این پروژه کاملا کنار گذاشته شد. ما از ویندوز ۱۲ انتظار سیستم‌عامل سبک و متمرکز بر وب را داریم؛ چیزی که کروم به‌خوبی از پس آن برآمده است. حال پس از اقدام ناموفق مایکروسافت در ویندوزهای پیشین، شاید وقت آن رسیده است با تولید نسخه جدیدی از ویندوز دوباره در مسیر رقابت با کروم او اس قدم بردارد.

لاک اسکرین بهتر

در میان بخش‌هایی از رابط کاربری ویندوز که باید به‌روزرسانی شوند، می‌توانیم صفحه قفل یا لاک‌اسکرین را نام ببریم که از زمان ویندوز ۸ بدون تغییر باقی مانده است. لاک‌اسکرین فعلی امکانات زیادی ارائه نمی‌دهد؛ تنها زمان را نمایش می‌دهد و کاربر می‌تواند آن‌را طوری شخصی‌سازی کند که فقط اعلان یکی از برنامه‌ها مانند تقویم یا آب و هوا را نشان دهد.

بازنگری صفحه قفل باید اولویت بالایی برای مایکروسافت در ویندوز 12 داشته باشد تا کاربر بتواند بدون وارد شدن به‌سیستم، اعلانیه‌های بیشتری را روی لاک‌اسکرین ببیند. همین امر در مورد یادداشت‌برداری، چه با قلم، چه با استفاده از ماوس و صفحه کلید نیز صدق می‌کند.

رابط کاربری پویاتر

همان‌طور که در بخش مقیاس‌پذیری اشاره کردیم، اگر رابط کاربری ویندوز 12 بتواند بسته به سخت‌افزاری که استفاده می‌کنید، پویاتر و سازگارتر باشد، عالی خواهد بود. درحال‌حاضر رابط کاربری دسکتاپ ویندوز 11 در رایانه‌های غیرلمسی عملکرد قابل قبولی دارد، اما برای سایر دستگاه‌ها مانند تبلت این عملکرد می‌توانست به‌مراتب بهتر باشد.

حال سوال پیش می‌آید که چرا مایکروسافت برای تبلت‌ها رابط کاربری اختصاصی ایجاد نمی‌کند تا برای کسانی که از ویندوز در دستگاه‌های لمسی استفاده می‌کنند، تجربه‌ ویژه‌ای رقم بزند؟ البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که ویندوز 11 درحال‌حاضر رابط کاربری لمسی دارد؛ اما کاربران انتظار دارند که در آینده شاهد طراحی اختصاصی رابط کاربری برای دستگاه‌های لمسی باشند.

ویندوز 8 با تمام ایرادها و نقص‌هایش، رابط کاربری سریع و روان را در اختیار کاربران دستگاه‌های لمسی می‌گذاشت. ما انتظار بازگشت صفحه استارت یا تایل‌های زنده این نسخه را نداریم؛ اما رابط کاربری لمسی اختصاصی برای تبلت‌ها می‌تواند طرفداران بسیاری داشته باشد؛ چراکه در تجربه ویندوز 8 تمام دستگاه‌ها اعم از لمسی و غیرلمسی ناچار به استفاده از رابط کاربری لمسی بودند و همین امر یکی از عوامل شکست ویندوز 8 محسوب می‌شود.

رابط کاربری پویاتر می‌تواند در سایر قسمت‌های ویندوز نیز گسترش پیدا کند؛ برای مثال، اگر مایکروسافت رابط کاربری ایکس‌باکس را با کامپیوترهای شخصی تطبیق دهد، احتمالا می‌تواند حالت بازی اختصاصی سازگار با کنترلر Xbox را برای گیمرها فراهم کند. بدین ترتیب هنگامی که کنترلر متصل می‌شود، رابط کاربری اختصاصی بازی به‌صورت خودکار به نمایش در می‌آید.

ادغام بهتر ویندوز با اندروید

Windows 11 در حال حاضر با استفاده از اپلیکیشن Phone Link، گوشی اندرویدی و PC شما را به هم متصل می‌کند، اما این کافی نیست و به کاربر احساس خوشایندی نمی‌دهد. درواقع کاربر ویندوز باید بتواند از تسک بار یا همان نوار وظیفه به اعلانیه‌های گوشی دسترسی داشته باشد تا اطلاعات مربوط به عمر باتری گوشی و سایر موارد مهم را مشاهده کند، بدون این‌که نیاز باشد وارد اپلیکیشن به‌خصوصی شود.

کاربران ویندوز باید همان تجربه لذت‌بخشی را داشته باشند که کاربران اپل بین مک و آیفون دارند. به‌طورکلی کاربران نمی‌خواهند برای دسترسی به گوشی اندرویدشان از طریق ویندوز، مجبور به‌استفاده از یک برنامه جانبی باشند و این خواسته زیادی نیست.

در مقاله پیش‌رو تلاش کردیم به برخی از ویژگی‌هایی اشاره کنیم که انتظار داریم مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز روی آن‌ها متمرکز شود؛ البته مواردی مانند سیستم به‌روزرسانی سریع‌تر ویندوز و به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز همگی باید در دستور کار قرار این شرکت قرار گیرند.

با این همه، هنوز فاصله زیادی با انتشار Windows 12 داریم و حتی نام آن را به‌صورت قطعی نمی‌دانیم؛ اما امیدواریم مایکروسافت بتواند پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های مدنظرمان را در نسخه‌ی جدید ویندوز پیاده‌سازی کند و شاهد کیفیت و عملکرد بهتری در ویندوز ۱۲ باشیم.

منبع : زومیت


لایسنس ویندوز اورجینال