مایکروسافت اعلام کرد از تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن 1401 ) فروش نسخه‌ی Home و Pro ویندوز 10 ازطریق وب‌سایت این شرکت توقف خواهد شد.


مایکروسافت را اورجینال استفاده کنید | لایسنس ویندوز 10 پرو


سیستم‌عامل ویندوز 10 مایکروسافت از هفت سال قبل در بازار خرده‌فروشی دردسترس مشتریان قرار داشته است و ویندوز 11 در اکتبر 2021 جایگزین آن شد. بااین‌حال، ویندوز ۱۰ با وجود قدمتی که دارد، همچنان محبوب‌ترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت است و سهم آن در بازار جهانی به ۶۷٫۹۵ درصد می‌رسد. طبق آمار StatCounter، سهم ویندوز 11 در دسامبر ۲۰۲۲ معادل ۱۶٫۹۷ درصد بود.

به گزارش TomsHardware، مایکروسافت آماده شده است تا به صدور مجوزهای جدید ویندوز ۱۰ برای کاربران عادی پایان دهد. درحال‌حاضر پیام جدیدی به صفحات رسمی این شرکت برای نسخه‌های Home و پرو سیستم‌عامل مذکور اضافه شده است:

فروش ویندوز 10 در تاریخ ۳۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ پایان خواهد یافت. ویندوز ۱۰ تا تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید را دریافت خواهد کرد تا به محافظت از رایانه‌ی شما دربرابر بدافزارها، ویروس‌ها و جاسوس‌افزارها کمک کند.

بدین‌ترتیب اگر می‌خواهید ویندوز ۱۰ را به‌طور مستقیم ازطریق وب‌سایت مایکروسافت خریداری کنید فقط چند روز دیگر فرصت دارید. غول فناوری مستقر در ردموند درحال‌حاضر نسخه‌ی Home و پرو ویندوز 10 را به‌ترتیب با قیمت ۱۳۹ دلار و ۱۹۹ دلار به‌فروش می‌رساند.

به‌یاد داشته باشید که تصمیم مایکروسافت برای پایان فروش ویندوز 10 فقط مربوط به نسخه‌ی دانلودی آن است که به‌طور مستقیم از وب‌سایت این شرکت خریداری می‌شود. علاوه‌براین نمی‌دانیم شرکت مذکور چه توافق‌نامه‌هایی را با شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای ویندوزی امضا کرده است و بنابراین امکان دارد این شرکت‌ها همچنان بتوانند مجوزهای ویندوز ۱۰ را تا مدت مشخصی خریداری کنند.

اگرچه مایکروسافت فروش ویندوز ۱۰ ازطریق وب‌سایت خود را متوقف خواهد کرد، اما همچنان روش‌های دیگری برای دانلود یا خرید نسخه‌ی DVD آن وجود دارد.

تصمیم مایکروسافت برای پایان‌دادن به فروش ویندوز ۱۰ کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد زیرا این شرکت قصد دارد افراد بیشتری را به استفاده از ویندوز 11 ترغیب کند. این شرکت درتاریخ 14 اکتبر 2025 به پشتیبانی رسمی از ویندوز 10 پایان خواهد داد و این یعنی از تاریخ مذکور به‌بعد، هیچ به‌روزرسانی امنیتی جدیدی برای آن ارائه نخواهد شد که این موضوع باعث سطح امنیت را کاهش خواهد داد. به‌همین دلیل است که مایکروسافت امکان به‌روزرسانی رایگان از ویندوز 10 به ویندوز 11را نیز فراهم کرده است.