به‌روزرسانی 22H2 ویندوز 11 مایکروسافت، امکانات پیشرفته‌ای برای محافظت از کاربران دربرابر حمله‌های فیشینگ ارائه می‌دهد که می‌توان آن را در سیستم‌های خصوصی و شبکه‌های حرفه‌ای فعال کرد.

کی از قابلیت‌های جدیدی که مایکروسافت به به‌روزرسانی 22H2 ویندوز ۱۱ اضافه کرده است، به کاربران کمک می‌کند تا اعتبارنامه‌های خود را ایمن‌تر نگه‌دارند. این شرکت ویژگی مذکور را برای محافظت از سیستم‌ها دربرابر حمله‌های فیشینگ و منع کاربران برای استفاده از گذرواژه‌های ناامن طراحی کرده است.

اگر کاربر در هر برنامه یا صفحه‌ای در مرورگرهای مبتنی‌بر کرومیوم، شروع به تایپ نام‌کاربری یا گذرواژه کند، مایکروسافت درصورت شناسایی حمله‌ی فیشینگ ازطریق SmartScreen جدید ویندوز ۱۱ به او اطلاع خواهد داد. اگر این قابلیت تشخیص دهد کاربر اطلاعات ورود خود را در مکانی ناامن وارد کرده است، به او توصیه می‌کند تا رمزعبور خود را تغییر دهد.

SmartScreen تلاش می‌کند با بررسی اتصالات فرایند، آدرس URL و اطلاعات گواهی‌ها در سطح سیستم‌عامل، زمینه‌های ورود گذرواژه‌های کاربران را درک کند. این قابلیت برای محافظت از رمزهای عبور محلی، حساب‌های مایکروسافت و Azure Active Directories کار می‌کند. این سیستم حفاظتی همچنین به‌طور مداوم ازطریق پشته‌های امنیتی مایکروسافت، اطلاعات جدیدی درمورد کلاهبرداری‌های فیشینگ می‌آموزد.

سیستم امنیتی جدید به‌روزرسانی 22H2 ویندوز ۱۱ علاوه‌براین حفاظت از فیشینگ، از اعلان‌های هشدار بهره می‌برد تا کاربران را از استفاده‌ی مجدد از گذرواژه‌ها منصرف کند. این سیستم همچنین می‌تواند تشخیص دهد که کاربران چه زمانی گذرواژه‌های خود را در اسناد آفیس، وردپد، نوت‌پد یا مایکروسافت ۳۶۵ ثبت می‌کنند و هشدارهای مناسب را دراین‌مورد به آن‌ها ارائه می‌دهد.

همه‌ی کاربران می‌توانند کلید محافظت از فیشینگ را با مراجعه به مسیر Windows Security > App & Browser Control > Reputation-based Protection > Phishing Protection پیدا کنند. SmartScreen همچنین ازطریق Microsoft Endpoint حمله‌های فیشینگ احتمالی را به مدیران شبکه اطلاع می‌دهد.

برای فعال کردن محافظت از فیشینگ ازطریق Endpoint به مرکز مدیریت آن در مسیر Endpoint Manager > Devices > Policy > Configuration Profiles بروید. سپس یک نمایه‌ی جدید روی ویندوز ۱۰ یا نسخه‌های جدیدتر ایجاد و نوع پروفایل را روی Settings catalog تنظیم کنید. کاربران می‌توانند تنظیمات حفاظت از فیشینگ را در Configuration Settings > Add Settings > Smart Screen > Enhanced Phishing Protection پیدا کنند. درمرحله‌ی بعد مدیران می‌توانند تنظیمات را تغییر دهند تا سیستم امنیتی ویندوز بتواند هشدارهایی در مورد استفاده‌ی مجدد از رمزهای عبور، برنامه‌های غیر ایمن یا فعالیت‌های مخرب ارائه دهد.

مدیران همچنین می‌توانند برای محافظت از شبکه‌های خود دربرابر فیشینگ از Microsoft Intune، Group Policy Objects یا Configuration Service Providers با یک سرویس مدیریت گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. راهنمای جامع مایکروسافت، دستورالعمل‌های دقیقی برای پیکربندی قابلیت محافظت از فیشینگ درهر سه‌مورد ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های امنیتی که به‌روزرسانی 22H2 به ویندوز11اضافه می‌کند، بخش Smart App Control است. Application Control در ویندوز دیفندر، پیش‌بینی می‌کند آیا برنامه‌ها ایمن هستند یا خیر، درحالی‌که Smart App Control از مدل هوش مصنوعی برای جلوگیری از باز شدن برنامه‌های ناامن بهره می‌برد.

منبع : زومیت