اگر شما هم در تلاش برای پیدا کردن یک آنتی‌ویروس‌ مناسب هستید اما در بین گزینه‌های زیادی که وجود دارد ، انتخاب یکی از آنها سخت شده ، یا شاید نمیدانید برای انتخاب یک آنتی‌ویروس‌ از کجا باید شروع کنید ، نگران نباشید ! در این مقاله سعی میکنم راه‌های انتخاب یک آنتی‌ویروس‌ مناسب را به شما بگوییم .

خب حالا چطور یک آنتی‌ویروس‌ مناسب پیدا کنیم ؟ اجازه بدید اول با چند تعریف کوتاه کمی بیشتر با آنتی‌ویروس‌ آشنا بشیم .

آنتی‌ویروس‌ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

آنتی‌ویروس‌ اولین راه حل نرم افزاری برای مقابله با بدافزارها ، حملات هکرها و همچنین دفاع در برابر تاکتیک سارقان سایبری برای جلوگیری از سرقت اطلاعات است .
تروجان ، بات نت ، باج افزار ، فیشینگ ، کرم ها و … بخش کوچکی از این بدافزارها هستند .

آنتی‌ویروس‌ چیست ؟

یک تعریف ساده از آنتی‌ویروس‌ را میتوانیم اینگونه بیان کنیم : یک نرم افزار که به گونه ای طراحی شده تا از ورود ویروس و سایر بدافزارها به سیستم کاربر  و آسیب دیدن اطلاعات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن جلوگیری کند .

یک نرم‌افزار امنیتی‌ خوب، باید به گونه‌ای باشد تا در زمان آماده باش ، واکنش مناسبی به حملات در حال انجام و یا حملات موفق برای کاهش آسیب‌ها از خود نشان دهد .

آنتی‌ویروس‌‌ها چگونه کار میکنند ؟

اسکن کردن ویروس‌ها و مسدود کردن کدهای مخرب

اسکن کردن ،ابتدای ترین رفتار یک برنامه امنیتی‌ است ، به طور کلی هر برنامه را قبل از باز شدن بررسی میکنم که آیا این برنامه/فایل یک بدافزار شناخته شده‌ای است ، یا رفتار مشکوکی مانند آنها دارد . همه این کارها بدون اینکه شما متوجه شوید در پس زمینه انجام میشود و برنامه پس از تایید آنتی‌ویروس‌ باز میشود .

البته یک اسکن کامل هم داریم که آنتی‌ویروس‌ همه گوشه و کنار سیستم را برای پیدا کردن فایل‌های مشکوک جست‌و‌جو می‌کند تا از امنیت سیستم مطمئن شود .

دنبال چی بگردیم

در حال ایده آل ، فرایند اسکن کردن یک آنتی‌ویروس‌ باید سبک باشد تا کارایی و سرعت سیستم را کم نکند و همچنین قدرت تشخص و حذف بالایی در مواجه با خطر داشته باشد .

دیتابیس بدافزارهای شناخته شده :

همان طور که اشاره کردیم اسکن کردن فرایند مهمی است ، اما اگر آنتی‌ویروس‌ نداند دنبال چه چیزی باید بگردد قطعا این اسکن فرایند ماثری نخواهد بود .از همین جهت هر آنتی‌ویروس‌ دارای یک پایگاه داده از انواع بدافزارها است تا فایل ها را در هنگام اسکن با آن مقایسه کند .

این دیتابیس ها ( پایگاه داده ) به طور مداوم و هر روز بروز میشود ، این از مهم ترین دلایلی است که ما اصرار به بروزنگه داشتن نرم افزارهای امنیتی داریم .

آنتی‌ویروس‌ بعد از آپدیت و بروزرسانی اطلاعات خود نسب به ویروس ها و بدافزارها قدرت بیشتر در واکنش به ویروس‌های جدید دارند و در نتیجه میتواند امنیت بهتری را برای کاربران ایجاد کنند .

اما این همه ماجرا نیست ، آنتی‌ویروس‌ها از یک ویژگی به نام ” آنالیز اکتشافی ” هم استفاده می کنند.  به این معنی است که اگر یک فایل مانند یک بدافزار رفتار کند حتی اگر در دیتابیس آنتی‌ویروس‌ هم وجود نداشته باشد آن را به عنوان یک بدافزار معرفی می کند به همین دلیل انتی‌ویروس گاهی به برخی برنامه های ایمن هم واکنش نشان میدهند . در دنیایی آنتی‌ویروس‌ها با این رفتار “مثبت کاذب” میگویند و یکی از معیارهای است که برای قضاوت در مورد کیفت یک آنتی‌ویروس‌ مورد استفاده قرار میگیرید .

اما این همه ماجرا نیست ، آنتی‌ویروس‌ها از یک ویژگی به نام ” آنالیز اکتشافی ” هم استفاده می کنند.  به این معنی است که اگر یک فایل مانند یک بدافزار رفتار کند حتی اگر در دیتابیس آنتی‌ویروس‌ هم وجود نداشته باشد آن را به عنوان یک بدافزار معرفی می‌کند به همین دلیل انتی‌ویروس گاهی به برخی برنامه‌های ایمن هم واکنش نشان میدهند . در دنیایی آنتی‌ویروس‌ها با این رفتار “مثبت کاذب” میگویند و یکی از معیارهای است که برای قضاوت در مورد کیفت یک آنتی‌ویروس‌ مورد استفاده قرار میگیرید .

بروزرسانی خودکار

هر نرم‌افزار امنیتی ، به‌طور خودکار خود را به‌روزرسانی می‌کند، هم برای پاک کردن آسیب‌پذیری‌هایی که ممکن است خود داشته باشد و هم برای به‌روز نگه داشتن پایگاه داده ویروس‌ها و همچنین اضافه شدن قابلیت های جدید به آنتی‌ویروس‌. اساساً، هرچه به روز رسانی سریعتر و مکررتر باشد، بهتر است .

حذف و شناسایی بدافزار

در صنعت سایبری حذف بدافزار و  شناسایی بدافزار  هر دو یک عمکرد جداگانه هستند . گاهی وقت ها شناسایی خیلی مهم تر از حذف آن است . چون صرفا اجرای یک بدافزار می تواند آسیب های زیادی وارد کند و حذف آن بعد از اجرا میتواند خیلی دیر باشد .

به این موضوع توجه کند که معمولا آنتی‌ویروس‌‌های رایگان فقط یکی از این ویژگی‌ها را به کاربران خود ارائه می دهند ؛ از همین جهت برای ایجاد یک امنیت کامل باید آنتی‌ویروس‌ را خریداری کنید تا بتوانید از همه ویژگی و قابلیت‌های امنیتی آن استفاده کنید .

ویژگی های دیگری که باید بدانید :

محافظت دربرابر باج افزار : برخی از آنتی‌ویروس‌ها دارای حفاظت در برابر باج افزار هستند و حملات باج افزار قادر به رمزگذاری فایل‌های شما نیست.

فایل خردکن ( File shredder ) : شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که دلیت کردن فایل یا پاک کردن سطل زباله کامپیوتر فایل را از هارد سیستم شما حذف نمی‌کند و آن را فقط از دید شما مخفی میکند و این فایل ها با نرمافزارهای تخصصی قابل بازیابی است .

در شرایط عادی، این فایل های نامرئی تنها پس از خارج شدن از بلوک حافظه خود توسط یک فایل جدید ناپدید می شوند. اما فایل خردکن‌ها آنها را به طور کامل از بین می برند و هیچ اثری از آنها روی هارد دیسک شما باقی نمی گذارد.

فایروال: برخی از آنتی‌ویروس‌ها می توانند ترافیک اینترنت شما را فیلتر و اسکن کنند تا تهدیدات ورودی را قبل از رسیدن به دستگاه شما شناسایی کنند.

و برخی دیگر از ویژگی‌های که می تواند به آن اشاره کرد : محافظت از DNS، مدیریت رمز عبور، بهینه‌سازی سیستم، حفاظت از فیشینگ، آنتی اسپم، محافظت از مرورگر اشاره کرد .

بهترین آنتی‌ویروسی که میتوانیم پیدا کنیم ؟

خب ،الان میدانیم که آنتی‌ویروس‌ چیست ، چگونه کار میکند و در یک آنتی‌ویروس‌ چه قابلتی متواند داشته باشد .

 اما حالا از کدام آنتی‌ویروس‌ استفاده کنیم ؟

سه راهکار وجود دارد :

  1. استفاده از نظرات کاربران
  2. مطالعه بررسی‌های تخصصی
  3. تست شخصی
  • مقایسه نظرات کاربران و پیدا کردن آنتی‌ویروس‌ مناسب

شما برای این کار میتوانید نظرات کاربران را در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف بررسی کنید و از مقایسه این نظرات برای پیدا کردن یک آنتی ویروس مناسب استفاده کنید.

مزیت اصلی مقایسه نظرات کاربران ،‌ این است که شما می توانید درک درستی از عملکرد نرم افزار در سیستم‌ها و شرایط مختلف داشته باشید.

این نظرات میتوانید در انجمن و یا شبکه های اجتماعیی مختلف بررسی و پیگیری کنید

  • مطالعه بررسی‌های تخصصی

برخی از سایت‌ها با بررسی تخصصی نرم افزارهای امنیتی از جوانب مختلف ،امتیازی برای ان در نظر میگیرند ، مشاهده این امتیازات و بررسی توضیحات تخصصی میتواند به انتخاب یک آنتی‌ویروس‌ مناسب کمک شایانی کند .

برخی از این سایت ها :

https://www.av-test.org

https://www.av-comparatives.org

همچنن بررسی توضیحات سایت شرکت سازنده آنتی‌ویروس‌ میتواند دیدگاه مناسبی از ویژگی‌ و توانایی‌ها آن در اختیار شما قرار دهد .

  • تست شخصی

یکی از پیشنهادات ما به کاربران برای انتخاب انتی ویرس استفاده از آن است! گاهی بررسی نظرات و سایت های تخصصی به ما در انتخاب یک آنتی‌ویروس‌ کمک می کند ولی آنتی‌ویروس‌ با توجه به ویژگی های خوبی که دارد می تواند از نظر تاثیر آن بر سرعت سیستم شخص کاربر و یا از لحاظ رابطه کاربری و راحتی استفاده از آن خوشایند شما نباشد .

معمولا بیشتر آنتی‌ویروس‌ها اجازه میدهند کاربر برای تست ، زمانی محدودی را به صورت رایگان از نرم افزار استفاده کنند . شما میتوانید در این زمان بررسی‌های شخصی خود را برروی آن انجام دهید .

پس از خواندن این مقاله و بررسی موارد ذکر شده به احتمال زیاد :

شما الان میدانید بهترین آنتی‌ویروس‌ موجود دربازار چیست .

شما متوجه شدید هر آنتی‌ویروس‌ چه ویژگی ها دارید .

شما از مهمترین ویژگی های یک آنتی‌ویروس‌ مطلع شدید .

شما یک آنتی‌ویروس‌ خوب دارید .

و سیستم شما در حداکثر امنیت است .

و در انتها

استفاده از چند آنتی‌ویروس‌ ایده خوبی نیست، چرا که میتواند باعث کاهش سرعت سیستم و کاهش عملکرد آنتی‌ویروس‌ها شوند .

به این نکته توجه کنید برای حفظ امنیت سایبری آنتی‌ویروس‌ ضروری است اما به تنهایی کافی نیست؛ برای افزایش امنیت سایبری نیاز است دانش و آگاهی خود را بیشتر کنید . غیر فعال کردن آنتی ویروس ، استفاده کرک و نرم افزارهای دستکاری شده میتواند راهی برای نفوذی هکر به سیستم شما باشد .