آشنایی با فناوری جدید ذخیره سازی در ویندوز سرور 2019


آشنایی با فناوری جدید ذخیره سازی در ویندوز سرور 2019

در این نسخه از ویندوز سرور 2019 تغییرات و تکنولوژی‌های زیر  اضافه شده است .

مدیریت فضای ذخیره سازی با مرکز مدیریت ویندوز

مرکز مدیریت ویندوز یک برنامه جدید مبتنی بر مرورگر است که بصورت محلی نصب می شود و برای مدیریت سرورها، کلاسترها و hyper-converged  همراه با Storage Spaces Direct و Windows 10 PC استفاده می شود. این قابلیت هیچ هزینه اضافی را برای ویندوز تحمیل نمی کند.

مرکز مدیریت ویندوز یک نسخه جداگانه است که در ویندوز سرور 2019 و سایر نسخه‌های ویندوز اجرا می شود، اما جدید است و ما نمی خواستیم آن را از دست بدهیم .

سرویس مهاجرت ذخیره سازی  ( Storage Migration Service )

سرویس مهاجرت ذخیره سازی یک فناوری جدید است که باعث می شود سرورها به یک نسخه جدیدتر از ویندوز سرور مهاجرت کنند. این یک ابزار گرافیکی ارائه است که داده‌های موجود در سرورها را ذخیره می کند، داده‌ها و پیکربندی را به سرورهای جدیدتر انتقال می دهد و سپس به صورت دلخواه موجودیت‌های سرور‌های قدیمی را به سرور‌های جدید منتقل می کند تا برنامه‌ها و کاربران مجبور نباشند هر چیزی را تغییر دهند.


لایسنس ویندوز سرور 2019

خرید لایسنس ویندوز سرور 2019 اورجینال   


فضاهای ذخیره سازی مستقیم – Storage Spaces Direct (فقط ویندوز سرور 2019)

تعدادی از پیشرفت‌های جدید در فضاهای ذخیره سازی مستقیم در ویندوز سرور 2019 وجود دارد (این ویژگی در ویندوز سرور و کانال‌های Semi-Annual وجود ندارد):

  • تکثیر و فشرده سازی برای ReFS volumes

ذخیره سازی اطلاعات تا 10 برابر بیشتر در یک حجم با تکثیر و فشرده سازی برای سیستم فایل ReFS. (فقط با یک کلیک می توانید به مرکز مدیریت ویندوز بازگردید)  . بخش از حافظه با اندازه متغیر و فشرده سازی اختیاری، نرخ صرفه جویی را به حداکثر می رساند، در حالی که معماری پس از پردازش چند رشته ای عملکرد را همچنان در حد بالا حفظ می کند. از حجم داده 64 ترابایت و حجم هر فایل تا 1 ترابایت پشتیبانی می کند.

  • پشتیبانی بومی از حافظه پایدار

عملکرد بی سابقه ای از طریق پشتیبانی مستقیم فضاهای ذخیره سازی محلی برای ماژول‌های  حافظه فراهم می شود، از جمله Intel Optane ™ DC PM و NVDIMM-N. از حافظه پایدار به عنوان حافظه پنهان برای سرعت بخشیدن به مجموعه کاری فعال استفاده کنید یا به عنوان ظرفیتی برای کاهش تاخیر. مدیریت حافظه پایدار درست مانند مدیریت هر درایو دیگری در PowerShell یا مرکز مدیریت ویندوز است.

  • انعطاف پذیری تودرتو دو گره hyper-converged در edge

دو نقص سخت‌افزاری را با یک گزینه ی کاملا نرم افزاری که الهام گرفته از RAID 5 + 1 است به یکباره می توانید اصلاح کرد. با انعطاف پذیری تودرتو، یک کلاستر مستقیم فضای ذخیره سازی دوگره می تواند ذخیره سازی پیوسته در دسترس را برای برنامه‌ها و ماشین‌های مجازی فراهم کند حتی اگر یک گره سرور حذف شود و یک درایو در گره سرور دیگر خراب شود.

  • استفاده دو سرور کلاستر از یک فلش به عنوان یک witness (شاهد):

یک فلش ارزان قیمت را به روتر خود متصل کنید که نقش یک شاهد (witness) را در یک کلاستر دو سروری بازی کند. اگر برای یکی از سرور ها مشکلی پیش آیاد و موقتا قطع شود و سپس مجددا به کار خود باز گردد، فلشی که نقش شاهد را بازی میکرده میداند که کدام سرور به روز ترین اطلاعات را دارد .

  • مرکز مدیریت ویندوز

مدیریت و نظارت بر فضاهای ذخیره سازی مستقیم با داشبورد و تجربه جدید در مرکز مدیریت ویندوز. ساختن، باز کردن، گسترش دادن یا حذف حجم با چند کلیک امکان پذیر است. بر شاخص‌های عملکرد مانند IOPS و زمان تأخیر در IO از کلاستر اصلی تا SSD یا HDD نظارت کنید. این قابلیت بدون هیچ گونه هزینه اضافی برای ویندوز سرور 2016 و ویندوز سرور 2019 موجود است.

  • تاریخچه عملکرد

با قابلیت تاریخچه عملکرد سیستم می توانید راجع به میزان استفاده از منابع و بهره وری سیستم به شناخت جامعی دست یابید. بیش از 50 شمارنده ضروری برای محاسبه، حافظه، شبکه و ذخیره سازی به صورت خودکار جمع آوری و در کلاسترها تا یک سال ذخیره می شوند. در مرکز مدیریت ویندوز مشاهده و در PowerShell پردازش کنید.

  • مقیاس پذیری تا 4 پتابایت به ازای هر کلاستر

به مقیاس چند پتابایت برای موارد مدیا، پشتیبان گیری و آرشیو موارد کاربردی دست یابید. در ویندوز سرور 2019 , فضای ذخیره سازی تا 4 پتابایت ظرفیت به ازای هر واحد ذخیره سازی پشتیبانی می کند. دستورالعمل‌های مربوط به ظرفیت نیز افزایش می یابند: برای مثال، شما می توانید دو برابر حجم ایجاد کنید (64 به جای 32)، هر بار دو برابر بزرگتر از قبل (64 ترابایت به جای 32 ترابایت). کلاستر‌های متعدد با هم در قالب یک کلاستر برای دست یابی به یک مقیاس حتی بزرگتر در داخل یک فضای نام ذخیره سازی ادغام و ترکیب می شوند.

  • تقارن آینهشتابدهنده 2X سریعتر mirror-accelerated parity )

با تقارن آینه-شتابدهنده، می توانید حجم فضاهای ذخیره سازی را ایجاد کنید که بخشی از آن ناشی از آینه و بخشی ناشی از تقارن است، مانند ترکیب RAID-1 و RAID-5/6 برای به دست آوردن بهترین حالت از هر دو. (این موضوع در مرکز مدیریت ویندوز ساده تر از آنچه فکر میکند.) در ویندوز سرور 2019، عملکرد تقارن آینه-شتابدهنده بیش از دو برابر نسبت به ویندوز سرور 2016 است.

  • تشخیص زمان تاخیر درایو

به راحتی می توانید درایوهایی با زمان تاخیر غیر عادی را با نظارت پیشگیرانه و سیستم تشخیص تاخیر داخلی شناسایی کنید. این روش الهام گرفته از رویکرد طولانی مدت و موفق مایکروسافت آزور است. 99 درصد از تاخیرهای خارج از محدوده ناشی از درایوهای آهسته به طور خودکار در PowerShell و مرکز مدیریت ویندوز با وضعیت تاخیر غیر عادی برچسب گذاری می شوند.

  • تخصیص دستی حجم کارها برای افزایش تحمل خرابی

این باعث می شود که مدیران بتوانند به طور دستی حجم کارها را در فضای ذخیره سازی تخصیص دهند. انجام این کار به طور قابل توجهی می تواند تحمل خرابی را در شرایط خاص افزایش دهد، اما برخی از ملاحظات مدیریتی و پیچیدگی‌ها را تحمیل می کند.

تکثیر فضای ذخیره سازی ( Storage Replica )

تعدادی از پیشرفت‌ها در تکثیر فضای ذخیره سازی در این نسخه وجود دارد:

تکثیر فضای ذخیره سازی در ویندوز سرور، نسخه استاندارد

شما هم اکنون می توانید از تکثیر فضای ذخیره سازی با ویندوز سرور، نسخه استاندارد علاوه بر نسخه دیتاسنتر استفاده کنید. تکثیر فضای ذخیره سازی در حال اجرا بر روی ویندوز سرور، نسخه استاندارد دارای محدودیت‌های زیر است:

  • تکثیر فضای ذخیره سازی یک حجم واحد را به تعداد نامحدودی از حجم‌های کار تکثیر می کند.
  • اندازه حجم کارها می تواند تا 2 ترابایت باشد.

بهبود عملکرد لاگ تکثیر فضای ذخیره سازی

ما همچنین به پیشرفت‌هایی دست یافتیم در این زمینه که چگونه لاگ تکثیر فضای ذخیره سازی تکثیر را ردیابی می کند، کارایی تکثیر و زمان تاخیر را بهبود می دهد به ویژه در حافظه‌های all-flash و همچنین کلاستر‌های فضای ذخیره سازی که تکثیر را بین کلاسترها تکثیر می کنند. برای به دست آوردن عملکرد بهبود یافته، تمام اعضای گروه تکثیر باید ویندوز سرور 2019 را اجرا کنند.

Test failover

شما هم اکنون می توانید یک اسنپ شات فوری از فضای ذخیره سازی تکثیر شده در یک سرور مقصد برای اهداف آزمایش یا پشتیبان گیری تهیه کنید.

پشتیبانی مرکز مدیریت ویندوز

پشتیبانی از مدیریت گرافیکی تکثیر در حال حاضر در مرکز مدیریتی ویندوز از طریق ابزار مدیریت سرور در دسترس است. این سرویس شامل تکثیر سرور به سرور، کلاستر به کلاستر، و همچنین تکثیر stretch cluster است.

دیگر ویژگی های بهبود یافته

تکثیر فضای ذخیره سازی همچنین شامل موارد زیر است:

  • تغییر رفتار‌های stretch cluster غیرهمگام بگونه ای که Test failover در حال حاضر رخ داده است
  • رفع نقص چندگانه

SMB

  • SMB1 و حذف احراز هویت مهمان : ویندوز سرور دیگر سرویس SMB1 کلاینت و سرور را به طور پیش فرض نصب نمی کند. علاوه بر این، قابلیت احراز هویت به عنوان مهمان در SMB2 به طور پیش فرض خاموش است. SMBv1 به طور پیش فرض در ویندوز 10، نسخه 1709 و ویندوز سرور نسخه 1709 نصب نشده است.
  • امنیت و قابلیت سازگاری SMB2 / SMB3 : گزینه‌های اضافی برای سازگاری امنیت و کاربرد اضافه شده اند، از جمله توانایی غیرفعال کردن oplocks در SMB2 + برای برنامه‌های قدیمی و همچنین نیاز به امضا یا رمزگذاری روی هر اتصال از یک کلاینت.

حذف داده‌های تکراری

  • حذف داده‌های تکراری اکنون از ReFS پشتیبانی می کند: شما دیگر لازم نیست بین مزایای یک سیستم فایل مدرن با ReFS و حذف داده‌های تکراری یکی را انتخاب کنید؛ در حال حاضر، می توانید حذف داده‌های تکراری را هر جا که می توانید ReFS را فعال کنید، فعال سازید. افزایش کارایی ذخیره سازی با ReFS تا 95 درصد افزایش می‌یابد.
  • دیتا پورت API برای بهینه سازی دسترسی ورود/ خروج به حجم کارهای غیرتکراری: توسعه دهندگان هم اکنون می توانند از مزایای حذف داده‌های تکراری در مورد نحوه ذخیره سازی داده‌ها به صورت موثر برای انتقال اطلاعات بین جلسات، سرورها و کلاسترها به صورت موثر استفاده کنند.

مدیریت منابع سرور فایل

ویندوز سرور 2019 شامل توانایی جلوگیری از سرویس دهنده مدیریت منابع سرور فایل از ایجاد یک تغییر ژورنال (همچنین به عنوان یک ژورنال USN شناخته می شود) در تمام جلسات است زمانی که سرویس شروع می شود، این می تواند فضای را روی هر حجم حفظ کند، اما طبقه بندی بلادرنگ فایل را غیرفعال می کند.