مایکروسافت در پی توسعه‌ی یک مرورگر جدید بر پایه کرومیوم برای ویندوز 10 است و در نظر دارد تا مرورگر Edge را کنار بگذارد.

مرورگر Edge مایکروسافت از زمان انتشار به همراه ویندوز 10 در سال ۲۰۱۵ نتوانسته موفقیت بزرگی را به دست بیاورد. مایکروسافت، مرورگر اج خود را مبتنی بر یک موتور رندرینگ جدید با نام EdgeHTML توسعه داده است.

مایکروسافت Edge با هدف اینکه یک مرورگر بسیار سریع، سبک و امن باشد توسعه یافته؛ اما اج با مشکلاتی در زمان انتشار روبرو شد که باعث شد تا کاربران چندان استقبالی از آن نداشته باشند. البته روند جذب کاربران فقط مشکل ابتدایی این مرورگر نبوده است، چراکه تا امروز شاهد این موضوع هستیم که کاربران و توسعه‌دهندگان تمایلی به استفاده از این مرورگر نداشته‌اند.

ویندوزسنترال در گزارشی جدید مدعی شده که مایکروسافت پس از موفق نشدن مرورگر Edge در پی آن است تا استفاده از این مرورگر و موتور EdgeHTML را کنار بگذارد. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به‌سراغ موتور کرومیومی خواهد رفت که توسط گوگل برای مرورگر کروم مورد استفاده قرار گرفته و از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. کدنام مرورگر جدید گوگل Anaheim است و جایگزین مرورگر Edge در نسخه‌های بعدی ویندوز 10 خواهد شد. رابط کاربری و ظاهر مرورگر آناهایم و اج تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

چیزی که در این بین واضح و مشخص است، این است که مایکروسافت استفاده از Edge و موتور EdgeHTML را کنار می‌گذارد. استفاده از موتور کرومیوم به این معنی است که تجربه کار با مرورگر جدید مایکروسافت بسیار شبیه به کروم خواهد بود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که کاربران Anaheim دیگر مشکلاتی را که در اج شاهد آن بودند، تجربه نخواهند کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که موتور مرورگر اج برای سیستم‌ عامل اندروید و iOS متعلق به این دو پلتفرم است؛ از این‌رو شاهد تغییرات آنچنانی در این دو نسخه نخواهیم بود.

ویندوزسنترال پیش‌بینی کرده که در ۶ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد معرفی این مرورگر از سوی مایکروسافت باشیم. این مرورگر در حال حاضر در دست توسعه است و به‌نظر می‌رسد اینسایدرهای حلقه‌ی Fast مایکروسافت در حال کار با این مرورگر هستند.

منبع : زومیت