مایکروسافت امروز نسخه آزمایشی و بتا برنامه Whiteboard را برای سیستم عامل ویندوز 10 منتشر کرد. مایکروسافت اعلام کرده است که این برنامه را در طی روزهای آینده برای سیستم عامل iOS منتشر خواهد کرد.
برنامه وایت‌برد مایکروسافت ( Microsoft Whiteboard ) به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که بر روی یک تخته وایت‌برد مجازی اطلاعاتی را درج کنند و به صورت همزمان آن را برای گروه دیگری از کاربران به نمایش در آورند. کاربران حتی امکان ویرایش این اطلاعات را نیز خواهند داشت .

در طی ]چند ماه گذشته، برنامه Whiteboard به صورت پیش‌نمایش برای ویندوز 10 در دسترس قرار داشت اما مایکروسافت امروز اعلام کرد که نسخه بتا از آن را نیز در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار داده است. این کمپانی همچنین به کاربران خود قول داده که در طی آینده‌‌ای نزدیک، نسخه تحت وب و مبتنی بر سیستم عامل iOS از این برنامه را هم در اختیار آن‌ها قرار دهد. این کمپانی چندی پیش اعلام کرده بود که کار طراحی این برنامه برای استفاده بر روی دستگاه‌های اندرویدی را هم آغاز کرده است.

کاربران سیستم عامل ویندوز 10 می‌توانند از طریق مایکروسافت استور ویندوز 10 برنامه وایت‌برد را بر روی سیستم‌ خود نصب کنند. برنامه Whiteboard از قابلیت Inking در ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند به همین دلیل قلم‌های هوشمند نظیر Surface Pen می‌توانند در این برنامه قابلیت‌های ویژه‌ای را در دسترس کاربران خود قرار ‌دهند. امکان تبدیل جدول‌ها، شناسایی اشکال هندسی، سیستم سایه گذاری جداول و… از جمله مهم‌ترین این قابلیت‌ها است. با این وجود مایکروسافت اعلام کرده است که استفاده از این برنامه به قطعات سخت افزاری خاصی محدود نیست و کاربران می‌توانند با استفاده از ماوس و صفحه کلید و یا با استفاده از صفحات نمایش لمسی نیز اطلاعات مورد نظر خود را به معرض دید دیگر کاربران بگذارند.

همچنین کاربران نسخه‌های مختلف از این برنامه قادر هستند با استفاده از حساب کاربری Office 365 خود با دیگر کاربران یا سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند. Whiteboard همچنین عضوی از برنامه Intentional Software کمپانی مایکروسافت است. به این معنی که دیگر برنامه‌های این کمپانی نیز می‌توانند در قالب خود از این برنامه استفاده کنند. گفته می‌شود مایکروسافت مشغول ترکیب برنامه‌ چت و پیام رسان Teams با این برنامه است و دستگاه‌های Surface Hub نیز به زودی قادر خواهند بود از این برنامه استفاده نمایند .